4 min.

Turbulence vnějšího prostředí, dynamické hybné síly působící na společnost, neutěšená geopolitická situace, drahota napříč segmenty, migrace obyvatelstva, vliv globálního oteplování na kvalitu života populace. Prostředí, ve kterém se populace a podnik nachází, je velmi neklidné. Definovat strategii na období delší než pět let již není možné. Z dlouhodobé praxe doporučuji formulovat strategii společnosti na max 3 roky. Období tří let je též relativně dlouhá perioda, avšak při implementaci daného nástroje lze promptně reagovat na nepredikovatelné situace, kterým může podnik během své existence čelit. 

“Vývrtka”, pojem převzatý z letectví, představuje neřízený a ustálený auto-rotační pohyb letounu kolem svislé osy, který je způsoben nesymetrickým odtržením proudění na křídle. Ve strategickém managementu představuje reakci podniku na situaci, kterou nebylo možné s určitostí predikovat a simulovat možné dopady na společnost plynoucí. Stratégova vývrtka obsahuje paletu nástrojů, které při správném dodržení postupů zastaví negativní působení vlivů na společnost.

Stratégova vývrtka analyzuje změny ve vnějším prostředí společnosti, které mohou mít negativní dopad na společnost, a zároveň změny v prostředí vnitřním. Prolínáním jednotlivých faktorů v kombinaci s intenzivní aplikací analýzy rizik v režimu kritického myšlení je možné identifikovat hlavní oblasti, na které by se měla společnost zaměřit, aby odvrátila možný krizový scénář.

Výsledkem analýzy Stratégovy vývrtky je přehled různých modelových situací s očekávaným dopadem na společnost, které se promítají do formulování budoucí strategie společnosti. Společným jmenovatelem ve všech 13 oblastech je lidský faktor. V analýze Stratégovy vývrtky je prostředí společnosti rozděleno na prostředí vnější zastoupené geopolitickou situací, ekonomickým prostředí, prostředím sociálně kulturním, životním prostředí a lobbingem. Vnitřní prostředí společnosti zahrnuje strategii společnosti, procesy, systémy, strukturu společnosti, technologie, firemní kulturu, prostředí inovací a lidský faktor.

V jednotlivých oblastech se analyzuje a popisuje aktuální stav s mírou vlivu a stupněm rizika pro danou aktuální situaci společnosti. Kritické myšlení je v tomto bodě nezbytné pro identifikaci hrozeb a následných případných krizových scénářů pro utěšení situace. Následuje modelování budoucích očekávaných scénářů pro dané konkrétní oblasti. Modelování scénářů probíhá ve vědomém zaujetí objevit potenciální příležitosti, které by mohla přinést daná krizová situace. Stratégova vývrtka je nástroj aplikovatelný v každé společnosti nevyjímaje organizace působící v segmentu e-commerce. Nezbytnou součástí pro správné uchopení analýzy je kritické a kreativní myšlení. Smyslem celé analýzy je najít potenciální příležitosti na změnu plynoucí z možných hrozeb a provést změny dříve, než krizová situace nastane.